05.11.2017

Anmeldelse på, Er du okay Matthias?

Er du okay Matthias?

Titel: Er du okay Matthias?

Forfatter: Anika Eibe.

Forlag: Tellerup.

Antal sider: 196.

Udgivet: 12/5-2017.

Stjerner: 5/5.






Er du okay Matthias?

Jeg er bøsse.
Homoseksuel. Bæskubber. Bagdørsindianer. Bøssekarl.
Jeg kan blive ved, 
for der findes tusind øgenavne.
Problemet er bare at jeg 
1) ikke ønskede at afsløre min hemmelighed, og 
2) jeg havde faktisk slet ikke lyst til at være bøsse.
Alt i mig skreg efter at være normal.
At være ligesom alle de andre.

Matthias er homoseksuel.
Ingen må vide det, for hans far vil slå ham ihjel hvis han finder ud af det.
Men så er det godt at han har Thomas.
Thomas forstår alt, og han er så sød og sjov.
Problemet er bare at Matthias aldrig har mødt Thomas ... 
Kun på nettet.



Er du okay Matthias, er tredje bog i er du okay serien, i denne bog får vi lidt at vide om hvordan det er at holde en vigtig del af sig selv hemmelig og hvad der kan ske ved det.

Matthias er homoseksuel, men ingen ud over ham ved det, og han ønsker ikke nogen finder ud af det, for han ønsker bare at være normal, at kunne lide piger og ikke have lysten til drenge.
Matthias sidder en dag på sådan en chat side hvor man kan vælge fyr/fyr, pige/pige, dog skal man være 18-år for at være på den, men det han ligeglad med og udgiver sig bare for at være de to år ældre.
På den her chat side møder han Thomas på 20-år, de begynder at skrive sammen, og Matthias begynder at føle noget for ham jo længere tid de skriver sammen, og begynder at åbne op over for ham og samme gør Thomas, men det ender ikke så godt som Matthias havde håbet, Thomas har nemlig også holdt noget hemmeligt.
Matthias tør ikke at springe ud som homoseksuel da han er bange for at hans far vil slå ham ihjel hvis han gør det, plus så ønsker han egentlig bare at være normal.

Jeg kunne rigtig godt lide at følge Matthias i hans hverdag og hans problemer, og se hvordan han ville takle det med at være bøsse.
Jeg tænkte først da jeg læste på bagsiden af bogen, at okay den her tror jeg ikke vil være lige så hårdt stof som de andre, men tro om igen.
For Matthias har det utroligt hårdt, han tør ikke fortælle sin familie at han er bøsse fordi han er bange for hvordan hans far vil reagere da han ikke er helt rask og fordi han virker som om han hader bøsser.
I skolen kan han heller ikke være sig selv, fordi der er han bange for de ikke vil være venner med ham hvis de finder ud af det.
Det eneste sted han kan være sig selv, det på den chat side hvor han skrev med Thomas.

Jeg synes hvert fald rigtig godt om den her del om Matthias, for det leder over på et andet problem igen, de første to dele handlede om mobning og cutting, men den her handlede om et problem på et helt anden plan, nemlig ens seksualitet, og den kan man virkelig mærke på Matthias i den her bog at han har svært ved at acceptere og ture at fortælle andre og håbe på accept.
Igen, det er en letlæselig og nem bog, den er kort og let at komme igennem, sproget er flydende og forståeligt, og kapitlerne er dejligt korte. Og handlingen er spredt godt ud på kapitlerne.

Igen har Anika Eibe formået at få skrevet en super godt hovedperson der virker ægte og følelser han ikke rigtigt kan finde ud af hvad han skal gøre med.
Jeg kan hvert fald anbefale den til alle andre læsere der ude.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Ikke flere indlæg på denne blog, følg den nye!

Sidste indlæg, følg den nye blog!  Titlen her siger jo lidt sig selv. Dette kommer til at være mit sidste indlæg på denne blog.  Grun...